Username:

Password:

Forgot Password? / Help

De zomervakantie is achter de rug en de airconditioning heeft overuren gedraaid om de auto lekker koel te houden. Echter, ook in de herfst en winter doet de airco dienst en voorkomt het systeem dat in ons vochtige klimaat de ramen beslaan. Net als andere onderdelen in de auto, moet ook het airconditioningsysteem onderhouden en regelmatig gecontroleerd worden.

Behalve koelen en ontwasemen, houdt de airco het interieur van de auto ook vrij van stof en micro-organismen zoals bacteriën, gisten en schimmels en zul je minder snel last van allergische reacties hebben. Kortom, de airconditioning is niet alleen een luxeproduct, maar zorgt tevens voor meer veiligheid omdat bestuurders alerter blijven en ramen niet beslaan.

Verdamper vervuild of verstopt

Klaagt U over droge ogen, een muffe geur in de auto, of moet U vaker hoesten dan voorheen? Dan is de kans groot dat de verdamper, ook wel warmtewisselaar genoemd, vervuild is. De warme condens die tijdens het koelproces ontstaat is namelijk een prima voedingsbodem voor bacteriën. Door de verdamper, het interieur en ventilatiesysteem te reinigen, worden bacteriën en onaangename geuren verwijderd. Auto Wijkermeer kan het systeem reinigen voor U

Indien de verdamper ernstig vervuild of verstopt is, dient deze vervangen te worden. Laat ook regelmatig het interieurfilter (pollenfilter) controleren en vernieuwen dat na verloop van tijd verstopt raakt. In dit artikel kun je meer lezen over vervuilde aircosystemen en wat je moet doen als je een verdamper gaat vernieuwen.

Aircocompressor versleten of defect

De compressor, ook wel aircopomp genoemd, is het hart van het klimaatsysteem. In de pomp zitten bewegende onderdelen zoals kleppen, zuigers en lagers die slijten. Onderhoud en een goede smering van de bewegende onderdelen zijn essentieel voor zo min mogelijk kosten en een zo lang mogelijke levensduur. Laat daarom regelmatig controleren of er voldoende koudemiddel in het aircocircuit zit.

PAG-olie en koudemiddel

Omdat afdichtingen, aansluitingen, klemmen en slangen nooit 100 procent dicht zijn, kan er jaarlijks tot 10 procent koudemiddel uit het aircocircuit ontsnappen. Als er te weinig koudemiddel in de airco zit, zal het systeem steeds minder goed gaan functioneren.

Bij te weinig koudemiddel in het airconditioningsysteem zal uiteindelijk de kostbare aircopomp niet meer gesmeerd worden en kapot gaan. Het koudemiddel transporteert namelijk de speciale smeerolie (PAG-olie). Een tekort aan koudemiddel betekent een direct tekort aan olie. Het is belangrijk om regelmatig te controleren of er nog voldoende koudemiddel in het systeem zit.